4 tips om Social Media simpeler te maken

September 28, 2013
admin

Ondernemers zeggen vaak tegen me dat ze het werken met Social Media veel gedoe vinden. De redenen variëren van ‘ik heb er geen tijd voor’ tot ‘ik weet niet wat ik moet zeggen in de berichten’.

Dus is het tijd voor wat tips om de Social Media wat simpeler in te kunnen zetten.

1. Bepaal een heel specifieke doelgroep

Dit lijkt moeilijker dan het is. Waarom zou je iedereen willen helpen? Een heel specifieke doelgroep is makkelijker te vinden dan ‘ het hele MKB ‘
Stel je hebt een goed restaurant, je serveert mooie gerechten en je zit tegen een ster-status aan.
Je doelgroep zou dan kunnen zijn: Mensen die iets meer te besteden hebben.
Dit is een ruim begrip en de grote vraag zal dan zijn, waar ga ik die vinden op Social Media?Is dit jouw doelgroep? Je kunt deze doelgroep specifieker maken en daardoor ook specifieker bedienen.
Waarom richt je je niet op mannen en vrouwen van boven de 40, die van golf houden en gek zijn op Jazz.
Deze groep heeft iets meer te besteden, je kunt ze fysiek vinden op de golfbaan en op Jazzfestivals.
Je kunt je doelgroep  online vinden op de golfpagina’ s van Facebook of als volgers van Jazzmuzikanten op Twitter.
Richt je restaurant in met een vleugje golf en Jazz. En je bedient de doelgroep die jij hebt bepaald. Simpel toch?

2. Bepaal je media

Zit jouw doelgroep wel op twitter?

Ik hoor vaak ondernemers zeggen :” wij zitten nu ook op Twitter, je moet wel tegenwoordig, want ieder bedrijf zit op Twitter ” Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens!

Nu je een hele specifieke doelgroep hebt bepaald, kun je dus ook de media inzetten die horen bij die doelgroep. Als jouw doelgroep niet op Twitter zit, zet Twitter dan ook niet in!

Kies de media die passen bij jouw doelgroep en meer niet. Zo simpel is het!

3. Doe het wel, of doe het niet…

Alles wat je aandacht geeft groeit zeggen ze wel eens.
Dat is zeker ook zo voor Social Media. Als je hier veel mee bezig bent dan groeit het echt, maar doe je het er tussendoor, af en toe, als het uitkomt ( eigenlijk bijna nooit) dan groeit het niet.
Ik ben zelfs van mening dat je dan niet moet beginnen aan Social Media.
Liever geen fans dan een Facebookpagina die al een half jaar niet gebruikt is.
Dus heb je geen tijd of zin in Social Media? Begin er dan niet aan of besteed het uit.
Maak een keuze. Zo simpel kan het zijn.

 4. Breng structuur aan in je Social Media

Je hebt gekozen om wel Social Media in te zetten, en er fanatiek tijd in te stoppen, super!
Dan is het goed om structuur aan te brengen. Ga eens per week zitten om je blog te schrijven en filter uit dit blog, een ouder blog en een algemene pagina van je website een aantal berichten die je zou willen delen.
Zet wat nieuwtjes op een rij en maak hiervan een lijst. Zet deze berichten alvast klaar in een applicatie als Hootsuit. Nu heb je voor de hele week genoeg berichten klaargezet om een structurele stroom van berichten te creëren. Uiteraard kun je de nieuwtjes en feiten delen die je dagelijks tegenkomt.
Structureel bezig zijn met Social Media geeft rust en maakt het leven een stuk simpeler.

 

UA-27277622-1