5 Social Media tips voor ondernemers

Veel ondernemers beginnen met Social Media omdat ze hebben gehoord dat het klanten kan opleveren of omdat ze hebben gehoord dat je met je tijd moet meegaan. Dat is waar, maar je moet als ondernemer wel uitkijken voor een aantal valkuilen. Voor je het weet levert Social Media je niets op.

  1. Check je resultaten
    Social media is niet gratis omdat je je eigen tijd eraan besteed of iemand betaald om dit voor je te doen. Het is dan belangrijk dat je het resultaat van je inspanningen kunt bekijken en kunt zien wat het rendement hiervan is. Er zijn verschillende tools online beschikbaar om de effectiviteit van de verschillende platforms te meten. Bekende zijn Hootsuite, Google Analytics en tweetdeck. Uit de resultaten blijkt of je social media effectief is
  2. Luister naar de markt
    Social Media is interactie. Interactie vereist dat er geluisterd wordt. Het is belangrijk dat je onderzoekt via welke media jouw doelgroep communiceert. Misschien zit uw doelgroep helemaal niet op Facebook of op twitter. Wel is het belangrijk om op alle platforms uw naam alvast te claimen. Het internet verandert snel en het is mogelijk dat uw doelgroep over een jaar zich wel op Facebook of twitter bevindt. Luisteren naar je volgers of vrienden, houdt ook in dat je op zoek gaat naar de vragen die zij stellen over je producten of soortgelijke diensten. Op deze manier bent je actief naar de markt aan het luisteren, en kunt je inspringen op de ontwikkelingen. Je creëert hierdoor naamsbekendheid en vertrouwen.
  3. Maak een planning
    Maak een planning per maand met duidelijke doelstellingen. Het plan moet een duidelijke omschrijving bevatten van wat je wilt bereiken met social media. Wil je de klanttevredenheid verbeteren of wil je de verkoop opvoeren. In een plan moet duidelijk omschreven staan wat er wordt verwacht van je medewerkers, wat zij wel en wat zij niet kunnen uiten via social media. Verwerk ook de stappen voor een potentiële social media crisis.Enkele dingen die je met sociaal media kunt doen zijn:

    1. Kortingen publiceren;
    2. Aankondigen van nieuwe producten;
    3. Klantencontact onderhouden;
    4. Klanten aantrekken door het publiceren van informatie;
    5. Delen van nuttige bronnen.
  4. Geef uiting aan je social media links.
    Vergeet niet de social media links op te nemen in de reguliere communicatie-uitingen. Geef jouw bezoekers van jouw site de mogelijkheid je te volgen op jouw platforms, en laat zien dat je te vinden bent op deze platforms door jouw link te plaatsen in jouw advertenties, nieuwsbrieven, visitekaartjes, brochures enz.
  5.  Uitbesteden?
    Ja, social media kost tijd, maar levert zeker wat op. Heb je er zelf geen tijd voor, besteed het dan uit. Maak niet een medewerker verantwoordelijk voor social media. Niet iedereen vindt het leuk, of heeft genoeg kennis om dit professioneel aan te pakken. Laat jouw personeel doen waar het goed in is.
UA-27277622-1