7 tips voor een Facebook fanpagina voor ondernemers

Social media is een belangrijk marketing onderdeel geworden in elk bedrijf. De onbetwiste koning van sociale media is Facebook. Sites zoals Hyves en MySpace kwamen en gingen. Twitter heeft voordelen, maar ook een aantal beperkingen. Facebook is het  Social Media kanaal dat  kan voldoen aan de behoeften van grote en kleine bedrijven.Facebook fanpagina voor ondernemers

Er zijn verschillende opties voor de zakelijke markt op Facebook. De beste strategie is om een “fan pagina” op te zetten en de mensen uit te nodigen fan te worden van  je pagina.
Facebook geeft je eigenlijk de mogelijkheid om je eigen ‘mini-website’ te bouwen op hun gratis website. Dit betekent dat je kunt profiteren van de honderden miljoenen gebruikers van Facebook en deze kunt betrekken bij het opbouwen van je merk en bedrijfsreputatie.

Ik heb hier zeven tips om  de zakelijke Facebook fanpagina te optimaliseren, het klantenbestand uit te breiden en de verkoop te verbeteren.
Voordat je begint, stel je duidelijke doelen op.
Wat is het marketingdoel van de Facebook-fanpagina?
Wil je je klanten meer betrekken bij je bedrijf of wil je ‘alleen maar’ de verkoop verhogen. Hoewel een Facebook fanpagina voor beide doelen een mogelijkheid is, is het belangrijk om één hoofddoel te formuleren.

1.   Wees authentiek

Veel corporate websites zijn koud, plat en saai. Facebook is Social Media dus…wees echt! Praat over wat er gaande is in de wereld. Worden de Olympische Spelen gehouden? Praat dan over hoe trots je bent op de sporters die voor je land uitkomen.
Schijnt de zon eindelijk weer?  Zeg daar dan iets over en verbind het aan bij uw laatste nieuws en updates.
Wees vrolijk, warm, boeiend en informatief. Mensen zullen genieten van je fanpagina en hun vrienden erover vertellen.

2.   Post berichten regelmatig

Update de pagina met nieuwe berichten minimaal 1 keer per week. Dit is echt het minimum. Alles wat minder is zal niet te zien zijn in de berichten van je fans en potentiële prospects. Als je de tijd en mankracht hiervoor hebt, probeer dan één keer per dag een bericht  op de fanpagina te zetten voor een optimaal effect.

3.   Maximaliseer SEO (zoekmachine optimalisatie)

Probeer trefwoorden te gebruiken in je paginanaam en adres. Bijvoorbeeld, Ton Janssen, Freelance Web Designer kan de naam van de stad ook in de naam van zijn fanpagina verwerken. Hij zou de fanpagina kunnen noemen Janssen Breda’s Web Design. Dit helpt hem aan een hogere ranking voor de trefwoorden “Breda-Web-Design.”

4.   Zorg dat fans reageren

Stimuleer betrokkenheid en feedback. Een eenvoudige methode voor het verkrijgen van feedback is om fans te vragen of zij het met je bericht eens zijn. Bijvoorbeeld, je zou kunnen zeggen, “We vinden dat we een geweldig nieuw logo hebben ontwikkeld voor onze klant. Ben jij het met ons eens?” Hierdoor breng je de bal aan het rollen en genereer je interactie en opmerkingen. Door al deze vragen aan te moedigen verdiep je betrokkenheid met je merk.

5.   Overweeg wedstrijden en acties

Wedstrijden zijn een geweldige manier om interesse, enthousiasme en ” de funfactor,” te verhogen van je fanpagina. Maak het simpel en belangrijk, bij het weggeven van de ‘ freebies’ zoals prijzen  zorg je er natuurlijk voor dat je de winnaars van harte feliciteert  in een aparte post.

6.   Zorg voor toegevoegde waarde

Net zoals je website, moet je fanpagina voortdurend toegevoegde waarde voor je fans en volgers bevatten. Gebruik bijvoorbeeld videofilmpjes om op een nieuwe en andere manier de producten en diensten te promoten. Nodig fans uit om te vertellen hoe ze de producten gebruiken. Voeg recepten,  ideeën, foto’s van het product in actie toe. Deel iets nuttig en informatiefs dat voor uw klanten interessant kan zijn.

7.   Delen, delen en nog eens delen

Deel uw Facebook fanpagina overal. Voeg het toe aan verpakking van een product, gebruik het in je reclame, zet het in het handtekeningbestand van alle zakelijke e-mails, en deel het op de bedrijfsvoertuigen. Maak het gemakkelijk voor mensen om je te vinden.

Promoot de Facebook fanpagina in de nieuwsbrief, op evenementen, in de verschillende verkoopkanalen en de netwerkborrels.  Zorg dat het overal bekend  wordt, maak buzz en maak de fanpagina een centrum van activiteit.

Stel een marketing kalender op voor de komende 12 maanden. Bereid nu de berichten voor de komende periode voor, zodat u deze in huis heeft voor latere promoties. Zet geld opzij om deze middelen extra in te zetten tijdens de minder drukke periodes. Verbindt promoties en merchandising aan nationale evenementen, feestdagen en seizoenen.

Dat een bedrijf een Facebook fanpagina moet hebben is geen nieuws voor elke agressieve marketeer. Nadat de website van het bedrijf is gebouwd, moet de Facebook fanpagina de volgende zijn op de lijst. Je kunt het je niet permitteren om geen gehoor te geven aan de 900 miljoen gebruikers van Facebook.

Hoeveel tijd besteden mensen op Facebook? Volgens de statistieken besteden mensen elke dag 30 minuten van hun tijd aan Facebook!

Kortom, Facebook is de plaats waar uw klanten zijn. Dus zet een Facebook fanpagina op en begin te communiceren met hen. Denk aan Facebook als een gratis focusgroep. Jouw fans zullen hun meningen en frustraties met je delen. En bovendien zal het geven van feedback ze meer loyaal maken. Nog beter, het zal jouw bedrijf de mogelijkheid bieden  om voortdurend de producten en diensten te verbeteren.

Heb jij nog tips voor een FB pagina? Deel ze hieronder in het commentaar veld!

 

UA-27277622-1 Clef two-factor authentication